Polityka prywatności
POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA INFORMACJI
w Kancelarii Grodziccy Adwokaci Spółka Partnerska z siedzibą w Gdyni
Niniejsza Polityka bezpieczeństwa informacji (zwana dalej „Polityką”), została sporządzona w celu wykazania, że dane osobowe są przetwarzane i zabezpieczone zgodnie z wymogami prawa, dotyczącymi zasad przetwarzania i zabezpieczenia danych w kancelarii, w tym z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanej dalej „RODO”).
Definicje:
- Administrator Danych – Grodziccy Adwokaci Spółka Partnerska z siedzibą w Gdyni;
- Dane osobowe – wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej;
- System informatyczny – zespół współpracujących ze sobą urządzeń, programów, procedur przetwarzania informacji narzędzi programowych zastosowanych w celu przetwarzania danych;
- Użytkownik – osoba upoważniona przez Administratora Danych do przetwarzania danych osobowych;
- Zbiór danych – każdy uporządkowany zestaw danych o charakterze osobowym, dostępny według określonych kryteriów;
- Przetwarzanie danych – jakiekolwiek operacje wykonywane na Danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie w formie tradycyjnej oraz w systemach informatycznych;
- Identyfikator użytkownika – ciąg znaków literowych, cyfrowych lub innych jednoznacznie identyfikujący osobę upoważnioną do przetwarzania danych osobowych w systemie informatycznym (Użytkownika) w razie Przetwarzania danych osobowych w takim systemie;
- Hasło – ciąg znaków literowych, cyfrowych lub innych, znany jedynie osobie uprawnionej do pracy w systemie informatycznym (Użytkownikowi) w razie Przetwarzania danych osobowych w takim systemie;
- Uwierzytelnianie – działanie, którego celem jest weryfikacja deklarowanej tożsamości podmiotu (Użytkownika).
I. Postanowienia ogólne
- Polityka dotyczy wszystkich Danych osobowych przetwarzanych w Kancelarii Grodziccy Adwokaci Spółka Partnerska z siedzibą w Gdyni przy ul. Hryniewickiego 6 C/21, niezależnie od formy ich przetwarzania (przetwarzane tradycyjnie zbiory ewidencyjne, systemy informatyczne) oraz od tego, czy dane są lub mogą być przetwarzane w zbiorach danych.
- Polityka jest przechowywana w wersji elektronicznej oraz w wersji papierowej w siedzibie Administratora.
- Polityka jest udostępniana do wglądu osobom posiadającym upoważnienie do przetwarzania danych osobowych na ich wniosek, a także osobom, którym ma zostać nadane upoważnienie do przetwarzania danych osobowych, celem zapoznania się z jej treścią.
- Dla skutecznej realizacji Polityki Administrator Danych zapewnia:
- odpowiednie do zagrożeń i kategorii danych objętych ochroną środki techniczne i rozwiązania organizacyjne,
- kontrolę i nadzór nad Przetwarzaniem danych osobowych,
- monitorowanie zastosowanych środków ochrony.
- Monitorowanie przez Administratora Danych zastosowanych środków ochrony obejmuje m. in. działania Użytkowników, naruszanie zasad dostępu do danych, zapewnienie integralności plików oraz ochronę przed atakami zewnętrznymi oraz wewnętrznymi.
- Administrator Danych zapewnia, że czynności wykonywane w związku z przetwarzaniem i zabezpieczeniem danych osobowych są zgodne z niniejszą polityką oraz odpowiednimi przepisami prawa.
II. Dane osobowe przetwarzane u administratora danych
- Dane osobowe przetwarzane przez Administratora Danych gromadzone są w zbiorach danych.
- Administrator danych nie podejmuje czynności przetwarzania, które mogłyby się wiązać z poważnym prawdopodobieństwem wystąpienia wysokiego ryzyka dla praw i wolności osób. W przypadku planowania takiego działania Administrator wykona czynności określone w art. 35 i nast. RODO.
- W przypadku planowania nowych czynności przetwarzania Administrator dokonuje analizy ich skutków dla ochrony danych osobowych oraz uwzględnia kwestie ochrony danych w fazie ich projektowania.
- Administrator danych prowadzi rejestr czynności przetwarzania.
III. Obowiązki i odpowiedzialność w zakresie zarządzania bezpieczeństwem
- Wszystkie osoby zobowiązane są do przetwarzania danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i zgodnie z ustaloną przez Administratora Danych Polityką Bezpieczeństwa, Instrukcją Zarządzania Systemem Informatycznym, a także innymi dokumentami wewnętrznymi i procedurami związanymi z Przetwarzaniem danych osobowych w Kancelarii Grodziccy Adwokaci Spółce Partnerskiej z siedzibą w Gdyni.
- Wszystkie dane osobowe u Administratora Danych są przetwarzane z poszanowaniem zasad przetwarzania przewidzianych przez przepisy prawa:
- w każdym wypadku występuje chociaż jedna z przewidzianych przepisami prawa podstaw dla przetwarzania danych,
- dane są przetwarzane są rzetelnie i w sposób przejrzysty,
- dane osobowe zbierane są w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami,
- dane osobowe są przetwarzane jedynie w takim zakresie, jaki jest niezbędny dla osiągnięcia celu przetwarzania danych,
- dane osobowe są prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane,
- czas przechowywania danych jest ograniczony do okresu ich przydatności do celów, do których zostały zebrane, a po tym okresie są one anonimizowane bądź usuwane,
- wobec osoby, której dane dotyczą, wykonywany jest obowiązek informacyjny zgodnie z treścią art. 13 i 14 RODO,
- dane są zabezpieczone przed naruszeniami zasad ich ochrony.
- Administrator danych nie przekazuje osobom, których dane dotyczą, informacji w sytuacji, w której dane te muszą zostać poufne zgodnie z obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej (art. 14 ust 5 pkt d RODO).
- Za naruszenie lub próbę naruszenia zasad przetwarzania i ochrony Danych osobowych uważa się w szczególności:
- naruszenie bezpieczeństwa Systemów informatycznych, w których przetwarzane są dane osobowe, w razie ich przetwarzania w takich systemach,
- udostępnianie lub umożliwienie udostępniania danych osobom lub podmiotom do tego nieupoważnionym,
- zaniechanie, choćby nieumyślne, dopełnienia obowiązku zapewnienia danym osobowym ochrony,
- niedopełnienie obowiązku zachowania w tajemnicy Danych osobowych oraz sposobów ich zabezpieczenia,
- przetwarzanie Danych osobowych niezgodnie z założonym zakresem i celem ich zbierania,
- spowodowanie uszkodzenia, utraty, niekontrolowanej zmiany lub nie- uprawnione kopiowanie Danych osobowych,
- naruszenie praw osób, których dane są przetwarzane.
- W przypadku stwierdzenia okoliczności naruszenia zasad ochrony danych osobowych Użytkownik zobowiązany jest do podjęcia wszystkich niezbędnych kroków, mających na celu ograniczenie skutków naruszenia i do niezwłocznego powiadomienia Administratora Danych.
- Do obowiązków Administratora Danych w zakresie zatrudniania, zakończenia lub zmiany warunków zatrudnienia pracowników lub współpracowników (osób podejmujących czynności na rzecz Administratora Danych na podstawie innych umów cywilnoprawnych) należy dopilnowanie, by:
- pracownicy byli odpowiednio przygotowani do wykonywania swoich obowiązków,
- każdy z przetwarzających Dane osobowe był pisemnie upoważniony do przetwarzania zgodnie z „Upoważnieniem do przetwarzania danych osobowych”
- każdy pracownik zobowiązał się do zachowania danych osobowych przetwarzanych w w tajemnicy. „Oświadczenie i zobowiązanie osoby przetwarzającej dane osobowe do zachowania tajemnicy” stanowi element „Upoważnienia do przetwarzania danych osobowych”.
- Pracownicy zobowiązani są do:
- ścisłego przestrzegania zakresu nadanego upoważnienia,
- przetwarzania i ochrony danych osobowych zgodnie z przepisami,
- zachowania w tajemnicy danych osobowych oraz sposobów ich zabezpieczenia,
- zgłaszania incydentów związanych z naruszeniem bezpieczeństwa danych oraz niewłaściwym funkcjonowaniem systemu.
IV. Obszar przetwarzania danych osobowych
- Obszar, w którym przetwarzane są Dane osobowe na terenie siedziby Kancelarii Grodziccy Adwokaci Spółka Partnerska obejmuje pomieszczenia biurowe zlokalizowane w Kancelarii w Gdyni przy ul. Hryniewickiego 6 C/21.
- Dodatkowo obszar, w którym przetwarzane są Dane osobowe, stanowią wszystkie komputery przenośne oraz inne nośniki danych znajdujące się poza obszarem wskazanym powyżej.
V. Określenie środków technicznych i organizacyjnych, niezbędnych dla zapewnienia poufności, integralności oraz rozliczalności przetwarzanych danych
- Administrator Danych zapewnia zastosowanie środków technicznych i organizacyjnych niezbędnych dla zapewnienia poufności, integralności, rozliczalności i ciągłości Przetwarzanych danych.
- Zastosowane środki ochrony (techniczne i organizacyjne) powinny być adekwatne do stwierdzonego poziomu ryzyka dla poszczególnych systemów, rodzajów zbiorów i kategorii danych. Środki te obejmują:
- ograniczenie dostępu do pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe, jedynie do osób odpowiednio upoważnionych. Inne osoby mogą przebywać w pomieszczeniach wykorzystywanych do przetwarzania danych jedynie w towarzystwie osoby upoważnionej.
- zamykanie pomieszczeń tworzących obszar Przetwarzania danych osobowych, określony w pkt. IV. powyżej, na czas nieobecności pracowników, w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób trzecich,
- wykorzystanie niszczarki do skutecznego usuwania dokumentów zawierających dane osobowe,
- ochronę sieci lokalnej przed działaniami inicjowanymi z zewnątrz, przy użyciu sieci firewall,
- wykonywanie kopii awaryjnych danych na dysku sieciowym,
- ochronę sprzętu komputerowego wykorzystywanego u Administratora Danych przed złośliwym oprogramowaniem,
- zabezpieczenie dostępu do urządzeń Kancelarii przy pomocy haseł dostępu,
- wykorzystanie szyfrowania danych przy ich transmisji.
VI. Naruszenia zasad ochrony danych osobowych
- W przypadku stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych Administrator dokonuje oceny, czy zaistniałe naruszenie mogło powodować ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
- W każdej sytuacji, w której zaistniałe naruszenie mogło powodować ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, Administrator zgłasza fakt naruszenia zasad ochrony danych organowi nadzorczemu bez zbędnej zwłoki – jeżeli to wykonalne, nie później niż w terminie 72 godzin, po stwierdzeniu naruszenia.
- Jeżeli ryzyko naruszenia praw i wolności jest wysokie, Administrator zawiadamia o incydencie także osobę, której dane dotyczą.
VII. Powierzenie przetwarzania danych osobowych
- Administrator Danych Osobowych może powierzyć przetwarzanie danych osobowych innemu podmiotowi wyłącznie w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, zgodnie z wymogami wskazanymi dla takich umów w art. 28 RODO.
- Przed powierzeniem przetwarzania danych osobowych Administrator w miarę możliwości uzyskuje informacje o dotychczasowych praktykach procesora dotyczących zabezpieczenia danych osobowych.
VIII. Przekazywanie danych do państwa trzeciego
Administrator Danych Osobowych nie będzie przekazywał danych osobowych do państwa trzeciego, poza sytuacjami w których następuje to na wniosek osoby, której dane dotyczą.